6 Online marketing tools die je nodig hebt om je onderneming te starten

Bijgewerkt: 21 aug 2019

Wanneer je gaat starten als zzp'er of als zelfstandig ondernemer aan de slag gaat, kun je wel wat handige tools gebruiken. Zeker in de eerste weken kan het ontzettend druk in je hoofd zijn (waar haal ik mijn klanten vandaan, hoe werk ik deze opdracht op tijd af en oh ja, shit, die website moet ook nog).


Gelukkig zijn er een aantal super handige online marketing tools die het je een stuk makkelijker kunnen maken. Deze tools zorgen er niet alleen voor dat je alles in overzicht hebt, maar ook dat je marketing (ofwel het behoud en de werving van nieuwe klanten) deels geautomatiseerd kan worden. Je besteedt dus minder tijd aan je marketing, krijgt belangrijke zaken sneller geregeld en houdt dus meer tijd over voor je core-business. Hoewel ik deze tools pas na een paar maanden in mijn zzp-carrière tegenkwam, zou ik willen dat ik ze eerder ontdekt had.



Van het inplannen van je social media posts, tot het automatisch versturen van belangrijke updates: deze vijf handige online marketing tools maken de start van je onderneming een stuk makkelijker!


  1. Mailchimp Je hebt waarschijnlijk wel ooit van Mailchimp gehoord. Het is dan (naar mijn mening) ook één van de makkelijkste en meest praktische mailing programma's van het moment. Alle klanten en potentiële klanten die zich inschrijven op jouw mailinglijst (ook de sign-up wordt door Mailchimp geleverd) worden opgenomen in jouw online contactenbestand. Vanuit Mailchimp kun jij templates ontwerpen en mailings klaarzetten die vervolgens automatisch naar jouw contacten gestuurd worden. Kosten: gratis, bij meer dan 2,000 contacten moet je betalen.

  2. Google Analytics Voor 100% zeker een echte must voor zowel de startende als gevorderde ondernemer. Google Analytics geeft jou al het inzicht dat je nodig hebt: in je website, de gebruikers, je bezoekers en hun gedrag. Zo zie je waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op bepaalde pagina’s blijven hangen, of ze je website via mobiel of laptop bekijken en waar ze afhaken. Deze tool is dus niet alleen belangrijk om te zien of jij de juiste doelgroep bereikt, maar ook om te zien of je marketingmiddelen (social media posts met een link naar je website bijvoorbeeld) de juiste resultaten leveren en of je website gebruiksvriendelijk genoeg is. Het is even puzzelen, maar zodra je het wat onder de knie hebt en weet hoe je de tabellen af moet lezen (ontzettend moeilijk is het niet) geeft het je alle input die jij nodig hebt om je online aanwezigheid te verbeteren Kosten: gratis.

  3. BuzzSumo Het schrijven van blogartikelen kan de Google ranking van je website flink verbeteren. Maar voordat je aan het schrijven gaat is het natuurlijk wel belangrijk om te weten welke vragen je doelgroep beantwoord wilt hebben. Voordat je zelf aan het brainstormen gaat schakel je de hulp van BuzzSumo in om te kijken wat er op dat moment trending is. Je vult simpelweg je keyword in op de website (‘tools’ bijvoorbeeld) en krijgt de meest recente en meest populaire berichten direct voor je neus. Zo zie je direct wat werkt, wat niet en waar je eventueel op in zou kunnen haken. Kosten: gratis. Wil je content alerts ontvangen, extra zoekfilters gebruiken of content analyse rapporten maken dan kun je voor de betaalde BuzzSumo Pro variant gaan.

  4. Hootsuite Gebruik je social media om jouw onderneming onder de aandacht te brengen? Dan wil je Hootsuite op je desktop hebben staan. Via Hootsuite kun je social media posts vooraf plannen waardoor je op het moment van publicatie dus maar een paar seconden nodig hebt om je post online te zetten. Daarnaast biedt Hootsuite je ook de mogelijkheid om influencers te ontdekken, op reacties te reageren en zelfs standaard reacties in te plannen. Kosten: gratis proefperiode van een maand. Hierna kun je kiezen voor een ‘Professional’ account voor 25 euro per maand waarmee je 10 social media profielen kunt linken.

  5. KISSmetrics Wil je jouw digitale marketing prestaties onder de loep nemen? Dan kun je KISSmetrics installeren. Je ziet direct wat er wel of niet werkt: zowel voor op mobiel als op het web. Online marketing is nu eenmaal ontzettend belangrijk tijdens je start, en met behulp van een online marketing tool als KISSmetrics zorg je ervoor dat je de juiste beslissingen neemt. Zo zie je precies hoeveel bezoekers je had, hoeveel bezoekers doorklikken naar de gewenste pagina en hoeveel bezoekers er op welk moment verloren gingen. Kosten: vrij hoog, zo’n 120 dollar per maand. Mocht je voldoende budget hebben dan is deze tool een echte aanrader, zo niet; dan kun je het beter bij Google Analytics houden.

  6. Hotjar Deze geweldig fijne tool heb ik onlangs mogen ontdekken. Hotjar heeft een vergelijkbare lay-out als Google Analytics, maar geeft je erg speciale informatie. Op basis van warmtemappen laat Hotjar je namelijk zien waar de muisbewegingen van jouw bezoekers naartoe gaan. Klikken jou bezoekers inderdaad wel op die ene knop? Waar wordt het meeste gescrolled en waar verdwijnt die cursor nog meer naartoe? Een super fijne tool die je direct inzicht geeft in het gedrag van jouw bezoekers. Kosten: helemaal gratis! Hoewel de gratis variant je net wat minder mogelijkheden geeft, heb je wel de kans om de eerste pagina van jouw website goed onder handen te nemen.


Gebruik jij deze tools, of heb je andere tools die je aan kunt raden? Geef ze vooral door in de reacties!

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache