Dit komt er in je ondernemingsplan

Bijgewerkt: 21 aug 2019

Wanneer je een eigen onderneming (of carrière als zzp’er) wilt starten, wil je jouw zaken natuurlijk goed op een rijtje hebben. Nu zul je als zzp’er waarschijnlijk minder waarde hechten aan je ondernemingsplan. Om eerlijk te zijn heb ik dit zodra ik als freelance copywriter startte nooit in elkaar gezet; en werk ik ook nu nog steeds op de bonnefooi.


De reden dat ik geen ondernemingsplan geschreven heb is omdat ik weet hoe zo’n plan in elkaar steekt en welke zaken belangrijk zijn. Na het schrijven van drie ondernemingsplannen gedurende mijn Handel & Marketing opleiding kan ik het wel dromen. Het benodigde onderzoek, de concurrentie analyse, het bepalen van tarieven en het vinden van een doelgroep heb ik dus wél gedaan (had ik het toch maar gewoon vastgelegd in een plan…).



En toch is zo’n ondernemingsplan ontzettend handig en belangrijk. Door zo’n plan uit te werken leer je namelijk:


  • Wie je concurrenten zijn en hoe zij zaken aanpakken;

  • Wie je doelgroep is en waar je deze kunt vinden;

  • Welke tarieven, diensten en services passend zijn binnen de markt;

  • Welke ontwikkelingen er binnen deze markt plaatsvinden;

  • Hoeveel budget je nu en in de toekomst nodig zult hebben;

  • En wat de mogelijke kansen en bedreigingen voor je onderneming kunnen zijn.


Het is dan ook niet voor niets dat zo’n plan een verplichting is wanneer je een lening bij de bank af zou willen sluiten. Ook voor je gesprek bij de Kamer van Koophandel is zo’n plan (of in ieder geval het gedegen onderzoek) ontzettend fijn.


Gratis template ondernemingsplan

Heb je geen zin of tijd om te lezen, dan kun je hier een gratis template ondernemingsplan vinden en downloaden zodat je direct aan de slag kunt. Naast de basisopzet vind je hier ook allerlei voorbeelden die het schrijven van je plan een stuk makkelijker maken. Toch vind ik het zelf altijd wel fijn om te weten waarom je iets doet (het is namelijk niet in een paar uurtjes opgesteld) en welke voordelen je eruit kunt halen. Ik neem dan ook met liefde stap voor stap even met je door wat er allemaal in je ondernemingsplan komt: en wat jij eraan hebt.


Wat komt er in je ondernemingsplan?

Je begint je ondernemingsplan met een korte inleiding: wie ben jij, wat is je idee en wat is de naam van je onderneming. Een mooie start: je mag dus meteen al na gaan denken over de naam en het doel van je onderneming. Wie ben jij, wat wil jij op de markt brengen, voor wie en vooral: waarom?


  1. De ondernemer Na je korte samenvatting ga je wat dieper in op jou als ondernemer. Wie ben jij, wat zijn je ambities en welke doelen of dromen wil je verwezenlijken? Een fijn onderdeel omdat het je de kans geeft om jezelf weer even te herinneren aan het ‘waarom’ van je onderneming. De juiste motivatie is namelijk één van de belangrijkste aspecten die het vallen of staan van jouw onderneming kan bepalen.

  2. De onderneming In het volgende hoofdstuk ga je wat dieper in op de onderneming. Wat zijn je bedrijfsplannen en welke relevante ontwikkelingen in de markt kun je hieraan koppelen? Je doet hier vast een voorzetje richting het volledige markt- en concurrentieonderzoek. Zijn er bijvoorbeeld geen webshops zoals die van jou, dan heb jij al direct een gat in de markt te pakken: én vergroot je de kans van slagen van jouw onderneming dus (en dat vindt een financiële instelling ook wel fijn om te horen voordat ze je een lening verschaffen).

  3. De markt Vervolgens is het tijd om naar de markt te kijken. Welke ontwikkelingen zijn er in de markt (deze heb je als het goed is ook bij het vorige hoofdstuk al vermeldt) en heeft jouw product of dienst de potentie om de markt te veroveren? Waar zit jouw gat in de markt en waarom zou jouw product of dienst hier perfect in passen? Ook dit geeft je weer wat extra overtuigingskracht mee: heeft jouw product of dienst een kans van slagen?

  4. De concurrentie Ontzettend belangrijk is een gedegen concurrentieonderzoek. Wie zijn je concurrenten, wat bieden zij aan, waar bevinden zij zich in vergelijking met jouw dienst of product? Oftewel: is jouw positie goed genoeg om de concurrentie aan te kunnen? Mocht je bemerken dat jouw concurrentiepositie nog niet sterk genoeg is, kun je nu nog op zoek naar manieren om deze te verbeteren vóórdat je ondernemerschap van start gaat.

  5. De doelgroep Nu je de markt onderzocht hebt leg je jouw potentiële (of gewenste) doelgroep onder de loep. Wie is jouw doelgroep, wat zijn hun wensen of behoeften en waar kun je ze vinden? Dit zijn jouw toekomstige klanten en dus degenen die voor het boter op je brood zullen gaan zorgen. Hoe beter je ze kent, hoe meer boterhammen jij straks hopelijk kunt besmeren.

  6. Je marketingplan Op de basis van zowel je concurrentie- als doelgroepanalyse weet je als het goed is precies waar en hoe jij je doelgroep het beste kunt bereiken. Je kunt dit uitwerken van een marketingmix waarin je de vier P’s behandeld: je product, je prijs, je plaats en je promotie. Simpelweg een vertaling van jouw plannen naar een praktische aanpak.

  7. Je financiële plan Ook zeker niet onbelangrijk is het financiële plan. Je weet nu inmiddels waar jouw marktaandeel te vinden is, wie je concurrenten zijn, wie je doelgroep is en hoe je jouw marktaandeel kunt veroveren. Maar hoeveel financiën heb je hiervoor nodig? Breng je financiële situatie in kaart en maak de nodige begrotingen. Dit geeft je een mooi (en eerlijk) inzicht in de financiële (on)mogelijkheden en daardoor ook direct ruimte om eventueel op zoek te gaan naar extra budget, of vast een spaarpotje op te gaan bouwen.

  8. De algemene en juridische zaken Als laatste kijk je met wat meer focus naar de algemene en juridische zaken. Start je bijvoorbeeld een webshop, dan kijk je naar zaken als leveringen, bestellingen, retourneren en mogelijke juridische aspecten. Hoe meer je verwerkt, hoe minder snel je voor verrassingen komt te staan.


Zoals je ziet is je ondernemingsplan niet alleen belangrijk om de financiële instellingen, maar ook vooral jezelf het nodige zelfvertrouwen te geven. Hoe meer eerlijk onderzoek jij doet, hoe beter je inzicht op de mogelijke kans van slagen.


Je ondernemingsplan is jouw kans om jezelf zo goed mogelijk in de markt te zetten en mogelijke problemen in de toekomst direct te verhelpen.

Lijkt het niet helemaal lekker te zitten in je ondernemingsplan? Geen probleem! Je hebt nu namelijk nog de kans om aanpassingen te maken door bijvoorbeeld een andere doelgroep te selecteren, van locatie te wisselen of een andere positie in de markt in te nemen. Dit is het moment waarop jij ervoor zorgt dat jij zo goed mogelijk voorbereid bent op jouw carrière als zelfstandig ondernemer.


Heb je hulp nodig of zit je met vragen? Download dan hier je gratis template ondernemingsplan, laat een reactie achter of stuur me even een mailtje. Ik geef je graag gratis advies op je ondernemingsplan!

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache