Gratis online marketing tools: Hotjar

Er zijn ontzettend veel gratis online marketing tools die jou kunnen helpen je bedrijf te laten groeien, meer klanten te werven of inzicht te krijgen in de bezoekers van je website. Eén van deze tools is Hotjar; een tool die ik een paar dagen geleden pas ontdekte en waarvan ik zou willen dat ik er al eerder vanaf had geweten.



Hotjar laat je namelijk precies zien waar jouw website bezoekers zich bevinden. Letterlijk. Op basis van warmte herkenning laat Hotjar je in een handig overzicht (vergelijkbaar met Google Analytics) zien waar de muis van jouw bezoekers zich het meeste bevindt.


Wat doet Hotjar?

Op deze manier kun jij precies zien waar jouw bezoeker klikt, scrollt of de pagina verlaat. In combinatie met Google Analytics geeft deze tool je een geweldig inzicht in het gedrag van jouw websitebezoekers.


Ik kreeg deze tool aangeraden door een potentiële opdrachtgever, welke aangaf dat mijn website seo-technisch gezien wellicht niet zo goed in elkaar zat: het ‘doorklik’ idee zou waarschijnlijk niet voor alle bezoekers duidelijk zijn. Super fijn dit soort feedback, en ik was natuurlijk ontzettend nieuwsgierig om te zien of hij gelijk had (zeker gezien het bouncepercentage gering blijft). Helemaal klaar om hem het tegendeel te bewijzen installeerde ik Hotjar op mijn website, en wachtte ik de resultaten af.


Hoe het werkt

Net als bij Google Analytics kun je ook Hotjar in je website implementeren met een trackingcode. Je kunt de Hotjar code aan je wix-site toevoegen, of Hotjar op meerdere manieren aan je Wordpress website toevoegen. Zodra de synchronisatie gemaakt is, moet je even een paar dagen wachten totdat je daadwerkelijke resultaten kunt zien.


Ik had Hotjar inmiddels al aan mijn bookmarks toegevoegd en keek iedere dag of er al resultaten beschikbaar waren. Donderdag en vrijdag gingen voorbij, het weekend ging voorbij, en maandag was het eindelijk zover: de eerst Hotjar resultaten waren binnen!



Hoewel de schamele 14 views wat teleurstellend waren, weet ik ook verdomd goed dat ik op het moment veel te weinig tijd in de promotie van mijn diensten steek. Toch gaf het me een goed inzicht van het gedrag van de 14 bezoekers die op de eerste pagina van mijn website terecht waren gekomen. Een welgetelde 12 van de 14 bezoekers gingen rechtstreeks naar de juiste locatie: SCORE!



Met de handige heatmap kun je direct zien waar de muisbewegingen zich bevinden, waar deze naartoe gaan en of ze inderdaad naar de gewenste locatie gaan (in mijn geval dus het 'doorklikwoordje'). Heb je bijvoorbeeld een geweldige button waar écht op geklikt moet worden: dan kun je in Hotjar zien of hier ook inderdaad op geklikt wordt.



Ook het scroll gedrag wordt in beeld gebracht. Wordt er veel gescrolled, of wordt er direct geklikt?



Je website resultaten meten

Zoals je jezelf kunt voorstellen maakt dit Hotjar in combinatie met Google Analytics een ge-wel-dige tool om het gedrag van je bezoekers te analyseren en de resultaten van je website te meten. Wordt er overbodig veel gescrolled of op de verkeerde locaties geklikt? Dan weet jij wat je te doen staat!


Gratis online marketing tool

Hoewel de betaalde variant van Hotjar je meer mogelijkheden en inzichten geeft (zo zie ik nu bijvoorbeeld alleen wat er gaande is op de eerste pagina van mijn website), is ook de gratis variant geweldig fijn om je net dat beetje extra informatie te geven. Hotjar is dus ook meteen even toegevoegd aan het lijstje online marketing tools die jij nodig hebt om je onderneming te starten!


Ben jij super handige online marketing tools tegengekomen? Deel ze in de reacties!

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache