Interview met de helden achter online boekhoudtool Moneybird

Als startende ondernemer kan het ontzettend lastig zijn om je boekhouding goed op orde te houden: en toch is dit enorm belangrijk. Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door een online boekhoudtool te gebruiken. Mijn favoriet? Moneybird.



Omdat ik zo super enthousiast over Moneybird ben en tot noch toe alleen maar voordelen heb mogen ervaren, wilde ik ze graag een aantal vragen stellen. Hoe hun klantenservice zo ongelooflijk snel kan reageren bijvoorbeeld, of wanneer Moneybird ook koppelingen met andere banken heeft.


Ik mag dan wel in Ierland werken, maar als Nederlandse is het toch wel erg fijn om een boekhoudprogramma te hebben dat ik begrijp. Verwacht je dat er binnenkort ook voor buitenlandse Moneybird gebruikers mogelijkheden komen zoals directe koppelingen?

Fijn dat je zo enthousiast bent :). Op dit moment hebben we geen zicht wanneer deze koppelingen beschikbaar worden. Er zijn wat veranderingen in de markt mbt PSD2. Hier zijn we achter de schermen druk mee bezig. Wanneer we dit in kaart hebben kunnen we een betere schatting maken wat wanneer beschikbaar komt. We gaan ons eerst focussen op de Nederlandse markt.

We verzamelen verzoekjes voor koppelingen met niet-nederlandse banken. Op die manier kunnen we inschatten welke banken veel behoefte aan is.


Ik begreep dat er een ‘verzoeklijst’ is waar verzoekjes geplaatst kunnen worden voor directe koppelingen. Hoe vaak wordt zo’n verzoek daadwerkelijk ingediend en hoe lang duurt dit gemiddeld (ook mijn Ierse bank staat hier namelijk bij)?

We hebben elk kwartaal een meeting waarin we nieuwe projecten kunnen voorstellen. Iedereen die bij Moneybird werkt kan een project pitchen. De voorstellen kunnen van alles zijn, alle voorstellen worden gerangschikt op basis van wat de groep het belangrijkst acht. Er worden elk kwartaal wel dingen opgepakt die op deze lijst staan.


We krijgen dagelijks verzoeken, die we bijhouden in ons systeem. Als er veel vraag naar is, worden er pitches voor geschreven.



Even over een andere boeg: ik ben ontzettend blij met jullie snelle en (super) vriendelijke klantenservice. Hoe maken jullie dit mogelijk? Er zijn namelijk maar genoeg organisaties waar je dagen moet wachten op een antwoord, en soms zelfs uren in de wacht kan staan.

Onze support-afdeling bestaat uit zeven mensen. We hebben net twee nieuwe mensen erbij! We hebben erg bewust gekozen om geen telefonische ondersteuning te bieden. Meer daarover kun je hier lezen. We reageren op iedereen binnen één werkdag. Onze support-afdeling denkt goed mee en nemen vaak een kijkje in je account (wanneer je hier toestemming voor gegeven hebt). Vragen zijn vaak heel specifiek voor een ieders situatie. Komt de 24-uurs-grens in gevaar, in drukke weken bijvoorbeeld, dan krijgt de rest van het team een seintje en draaien we mee op support.


Naast een super klantenservice, wat doen jullie nog meer om Moneybird zo aantrekkelijk (en makkelijk) mogelijk te maken voor startende ondernemers zonder financiële kennis?

Moneybird is echt geschreven vanuit de behoefte van de oprichters (Joost en Edwin). Ze konden toen ze begonnen met ondernemen geen goede online manier om factureren te sturen vinden, dus bouwden ze zelf een facturatiepakket. Inmiddels is Moneybird een volledig boekhoudpakket. Maar tijdens het bouwen zijn ze nooit die behoefte uit het oog verloren.


We zijn veel in gesprek met onze gebruikers en Moneybird-adviseurs, die geven ook altijd waardevolle input waarmee we onze software kunnen verbeteren.



Wat staat er in de toekomst nog op de planning? Zijn er nieuwe ontwikkelingen die Moneybird nóg makkelijker of aantrekkelijker zullen maken?

Uiteraard! Elk kwartaal starten we met drie nieuwe projecten! Naast de projecten hebben we ook continu een aantal mooie afstudeer-projecten lopen. We houden een beetje voor ons waar we aan werken omdat we het eerst in alle rust willen kunnen bouwen en testen. Collega en afstudeerder Sven is afgelopen kwartaal bezig geweest met automatische boekingsregels, vorig kwartaal was er een project om onze support te optimaliseren en zijn we bezig geweest met een project dat we binnenkort uit gaan rollen.


We zijn continu bezig om het nog makkelijker en aantrekkelijker te maken. Soms is dat heel zichtbaar voor de gebruiker, soms ook niet. Onze software heeft bijvoorbeeld ook groot onderhoud nodig om Moneybird veilig te houden.


Ben je nou nieuwsgierig geworden en wil je Moneybird niet voor 60, maar voor wel 120 dagen gratis gebruiken? Gebruik dan deze link om jezelf aan te melden, en verdubbel je gratis proefperiode!

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache