Social media planning: de basis

Post je regelmatig op social media kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook of Instagram, maar vind je het eigenlijk maar een omslachtig gedoe? Dan ben je zeker niet de enige. Veel ondernemers vinden het een tijdrovende klus om goede, betekenisvolle content te plaatsen en zich daarmee ook nog eens te onderscheiden van de rest.


Al dat omslachtige gedoe kan een stuk makkelijker worden wanneer je een planning maakt voor al deze verschillende social media kanalen. Op deze manier wordt snel inzichtelijk wat er waar wordt gepost - en daarnaast zijn er ook nog eens diverse online tools die je kunnen helpen om deze posts vervolgens in te plannen. Maar laten we bij het begin beginnen, en wel met het opstellen- en maken van een planning voor je social media kanalen.


Het bepalen van je strategie

Voordat je allerlei berichten op Facebook en Instagram in gaat plannen, is het verstandig om even goed na te denken. Welke posts wil je plaatsen, welke inhoud moeten deze posts hebben en wat is het beste moment om deze online te zetten? Bedenk (eventueel in samenwerking met een team van professionals) een strategie waarin jouw doel voor het betreffende social media kanaal duidelijk naar boven komt. Kijk daarbij ook heel goed naar wie jouw doelgroep is, en wat jij te vertellen hebt als ondernemer. Wat maakt jou nu anders dan de rest en waarom moeten die potentiële klanten jouw social media kanalen bezoeken?


Tip: Eigen, persoonlijke foto’s zijn ontzettend populair en scoren super op social media.

Het selecteren van de juiste visuals

Nu je strategie vast staat is het tijd om een kijkje te werpen op de visuals die bij deze strategie passen. Op veel socials zoals bijvoorbeeld Instagram gaat het allemaal om beeld. Die potentiële klant scrolt door de afbeeldingen heen en beslist vaak in een oogwenk of de bijbehorende tekst gelezen wordt, of dat er gewoon doorgescrold wordt naar de volgende foto. Besteed dus veel aandacht aan het maken van de juiste visuals (of laat deze maken) en afbeeldingen voor je social media kanalen.





Het maken van een content planning

Wanneer je met je content planning (welk bericht plaats je waar, wanneer en met welke visual) aan de slag gaat, kan wat kennis van Word of Excel goed van pas komen. Maak een overzichtelijk en werkbaar document waar zowel jij als eventuele andere spelers mee uit de weg kunnen. Denk goed na over de hoeveelheid posts die je wilt plaatsen en op welke kanalen je deze posts wilt plaatsen. Facebook en Instagram werken bijvoorbeeld totaal verschillend.


Tip: Doe vooraf wat onderzoek naar de beste dagen en tijden om op social kanalen te posten. Wil je meer zichtbaarheid creëren? Post dan iedere dag.

Het belang van variatie

Wat voor het ene kanaal werkt, hoeft voor het andere kanaal niet hetzelfde effect op te leveren. Zo scoort een geweldige visual super op Instagram, maar is een sterke one-liner weer effectiever op Facebook. Deze planning zorgt ervoor dat je in een paar uurtjes de content van de komende weken (of zelfs maanden) klaar hebt staan. Daarnaast kun je op deze manier ook nog eens rekening houden met belangrijke (feest)dagen en heb je alles in een mooi, duidelijk overzicht.



Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache