Hoe bepaal je je uurtarief? 3 Tips voor zzp'ers

Bijgewerkt: 21 aug 2019

Zeker wanneer je net start als zzp’er of zelfstandig ondernemer voel je jezelf ontzettend lullig wanneer je je tarieven door moet geven. Je wilt niet teveel vragen en potentiële opdrachtgevers afschrikken; maar wat als je per ongeluk te weinig vraagt en veel meer voor die ene klus had kunnen krijgen?! Hoe bepaal je je uurtarief als zzp'er?


Het bepalen van je tarieven is een lastig ding: zeker wanneer je net start. Toen ik net als zelfstandig ondernemer ging werken accepteerde ik de kleinste klusjes: factuurtjes van €35 waren geen uitzondering. Ik wist verdomde goed dat ik de skills, passie en ervaring had - en toch was ik onzeker. Ik was zo blij met iedere klus die ik ‘binnen kon slepen’ dat ik bijna ieder bedrag wel accepteerde: soms tot het gekke af.


Wat is een goed uurtarief voor een starter?

Hoewel ik mezelf geen starter binnen mijn vakgebied kon noemen, was ik wél een startende zzp’er. Een zelfstandig ondernemer zonder enige ervaring op het gebied van zelfstandig ondernemen. Die minder goed betaalde klussen leverden me misschien geen vermogen op maar gaven me wél de ervaring en het zelfvertrouwen waar ik naar op zoek was.


Lage tarieven hanteren als starter

Om die reden vind ik het persoonlijk ook geen probleem om wat lagere tarieven te hanteren als starter. Zeker wanneer je net start binnen jouw specialisatie en de ervaring mist die andere specialisten al wel hebben. Maar let wel op: deze lage tarieven zullen je niet zomaar het spaarpotje óf de contacten geven die jij nodig hebt om fulltime als zzp’er te gaan werken. Een mooi zakcentje daarentegen wel.



Tips tarieven bepalen zzp’er

Maar hoe kun je nu tarieven bepalen die zowel voor jou als voor je opdrachtgevers reëel zijn? Waar houd je rekening mee? Ik geef je een aantal tips.


  1. Kijk naar je concurrenten Er zullen genoeg mensen zijn die het je ten strengste afraden, maar ik vind het wel ontzettend belangrijk: kijk naar je concurrenten. Als jij een tarief van €150 hanteert per tekst van 400 woorden, maar al je concurrenten hanteren een tarief van €60 per tekst, creëer je een zwakke concurrentiepositie voor jezelf. Tenzij je een ontzettend specifieke specialisatie hebt (en een gat in de markt) welke ervoor zorgt dat er hoe dan ook voor jou gekozen wordt, is het naar mijn mening ontzettend verstandig om naar je concurrentie te kijken. Laat dit daarentegen niet leidend zijn!

  2. Schat jezelf op waarde Mijn tarieven als freelance copywriter en storyteller zitten volgens sommige opdrachtgevers ‘aan de hoge kant’ in vergelijking tot mijn ‘concurrenten’. Mijn antwoord hierop? Ik ken mijn waarde, weet welke kwaliteit ik lever en wat dit jou op kan leveren. Schat jezelf op waarde! Heb jij een unieke skill of manier van werken die niemand anders heeft? Dan mag je hier gerust financiële waarde aan hechten. Ik heb namelijk ook meer dan genoeg opdrachtgevers die mijn tarieven aan de lage kant vinden voor het werk dat ik lever. De waarde die jij aan je service op product hecht, schat je in eerste instantie helemaal zelf in.

  3. Kijk naar het financiële plaatje Nu kun je uiteindelijk met een mooi tarief komen dat niet te ver uitsteekt in vergelijking met je concurrenten en alle waarde bevat die jij te bieden hebt. Maar dan ben je er nog niet: je moet namelijk wel rond kunnen komen. Wat heb je iedere maand nodig om van te leven? Hoeveel kosten maak jij als ondernemer (denk aan huur maar ook verzekeringen), hoeveel belasting wordt er ingehouden en hoeveel uren kun jij per jaar factureren? Dekt jouw uurtarief x het aantal uren al deze kosten en houd je nog geld over? Dan zit je goed!

Uurtarief makkelijk berekenen

Durf jij nog geen financiële waarde aan jouw dienst of product te hechten en wil je niet teveel aansluiten bij wat je concurrenten doen? Dan kun je jouw uurtarief makkelijk berekenen aan de hand van een rekensommetje:


Jaarlijkse kosten + belastingen : aantal facturabele uren = jouw uurtarief.

Deze berekening is ook ontzettend makkelijk als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek in je ondernemersplan: het geeft je namelijk een reële inschatting van wat je minimale omzet moet zijn en hoeveel uur je hiervoor moet werken.


Hoe heb jij jouw uurtarief berekend? Heb je ook achteraf ooit spijt gehad van het uurtarief dat je voorstelde aan een opdrachtgever? Laat het weten in de reacties! :)

Nieuwe artikelen direct in je inbox?

Of stuur even een mailtje naar lemoustache.nl@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Wie ik ben? >

starten als zzp'er le moustache